Alla inlägg den 6 februari 2010

Av Lena - 6 februari 2010 22:38

I kväll har Hannah gjort en smaskig tårta = )
Japp, jag fick smaka en liten smal bit = )


Kan verkligen rekommendera Er andra att göra denna smaskiga tårta!


  


Ingredienser


Marängbotten:
4 äggvitor
2 dl strösocker
1 msk maizenamjöl
1 tsk ättikssprit (12 %)

Lemon curd
3 citroner
4 dl strösocker (cirkamängd)
150 g smör
6 st ägg
Vatten

Garnering:
3 dl vispad grädde
färska bär (jordgubbar, hallon, blåbär)
rostad flagad mandel


Gör så här

1. Marängbotten: Sätt ugnen på 140°. Vispa äggvitorna till riktigt styvt skum.

2. Rör ner sockret och fortsätt vispa tills smeten blir glansig och går att forma till toppar med vispen.

3. Tillsätt maizenamjöl och ättikssprit, rör om väl.

4. Fös ut smeten på ett smort och rejält mjölat bakplåtspapper i en så jämn cirkel som möjligt.

5. Grädda i cirka 1 timme och 15 minuter. Stäng av värmen och låt tårtbottnen stå kvar i ugnen minst ett par timmar eller över natten. Det går också bra att förvara den på annan torr plats.

6. Lemon curd: Tvätta citronerna till lemoncurden noga. Pressa ur saften och riv skalet från två av dem fint.

7. Häll sockret i en liten rostfri kastrull och tillsätt citronskalet.

8. Blanda saften från alla citronerna med mjukrört smör. Rör ner citronsmöret i kastrullen.

9. Vispa äggen lätt, häll ner dem i kastrullen och rör om, helst med en träsked.

10. Koka upp vatten i en stor kastrull. Sätt ner den mindre kastrullen i det sjudande vattnet (vattenbad).

11. Låt krämen sjuda på låg värme tills den tjocknar. Rör hela tiden! Ställ krämen åt sidan och låt svalna.

12. Lägg upp tårtbottnen på ett fat, bred på ett lager lemon curd och därefter vispad grädde. Garnera med de tjusiga små bären.


Voilá!

Av Lena - 6 februari 2010 14:57

Min dator har kollapsat = (


Nu önskar jag mig en bärbar!

Tänk att kunna ligga i sängen och blogga = ))))))


Just nu sitter jag vid Stefan´s dator = )


Orolig att jag ska förlora alla bilder vi har på min dator!

Hoppas verkligen det går att göra något för att rädda datorn och alla bilder = )


Vill gärna ha tips på bra bärbara datorer till bra pris = )


Ha en fortsatt skön lördag!


Kram Lena


  

Av Lena - 6 februari 2010 09:56

Min fina myskandrik Paul dog i natt!


Förmodar att det är åldern, men jag har inget belägg för det.

Måste nu söka ny kille till Anna Anka (myskhona)!

Vet ni nån som har ankor kan ni höra av er = )


Kram Lena



Anna o Paul Anka!!!

  

Av Lena - 6 februari 2010 09:04

Så är det helg igen!


Inget speciellt inplanerat, bara lite småsaker som ska fixas!!

Tvätt ska tvättas och tvätt ska vikas osv.......


Nu har jag intagit frukost och det är dags för alla djuren att få sin frukost!


Ha en underbar lördag!


Kram Lena


  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Skapa flashcards